Need-Music: Dé zomerliefde
Bernhard Flieher - Salzburger Nachrichten (12 juli 2008)

Liederen waarvan je later vaststelt dat ze je niet meer loslaten duiken nu eenmaal op in je leven. Het is zoals verliefd zijn. Het gebeurt zonder voorafgaande waarschuwing. Eensklaps. Zonder te denken aan de gevolgen. Onverwacht. Zonder enige verklaring. Zonder pijnlijkheid. En zonder enige angst om de wereld gewoon voor een tijdje te laten verdwijnen. Verliefd worden op muziek heeft weliswaar ook te maken met het uitschakelen van de rest van de wereld gedurende enkele minuten, gedurende enkele songs. In tegenstelling tot de ‘liefde’ hebben liederen evenwel het enorme voordeel dat ze zelden worden gevolgd door de pijn van de ontgoocheling. Veel van wat aanvankelijk goed klinkt, kan zijn betekenis verliezen. Misschien verdwijnt het voor een lange tijd (of voor altijd – maar dat valt vandaag niet te beantwoorden, aangezien het begrip ‘eeuwig’ vaak nietszeggend is) in de archieven van de platenverzameling. Maar op het moment dat de muziek opduikt, op het ogenblik waarop de muziek iemand volledig in beslag neemt, wordt men euforisch en zegt men dingen zoals: “De zomer is gered!” Dat hier nu sprake is van zo’n totale verliefdheid, heeft alles te maken met de muziek die het Vlaamse theatergezelschap Needcompany over een goede twee weken zal brengen tijdens haar gastvoorstellingen in het kader van de Salzburger Festspiele. Op het internet is de muziek van de voorstelling ‘Das Hirschhaus’ die in Pernerinsel in Hallein loopt, reeds geruime tijd te beluisteren. Mondjesmaat– zoals het de gewoonte is in deze flitsende download-tijden werden de songs aangeboden. En netjes op tijd voor de première zal alles ook op cd verkrijgbaar zijn. Het is absoluut heerlijke popmuziek die uit het niets opduikt. En wie zou ooit kunnen denken dat in oersaaie tijden zoals deze, waarin gehuwde presidentsvrouwen met weinig weerklank de hitparades bestormen en waarin tot beltoon geworden ‘pop’songs de wereld vervuilen, een theatergroep een reddingsboei aanbiedt?! In de voorbije maanden waren er weinig redenen om zich hals over kop over te geven aan een of andere popsong. De muzikanten van Needcompany bieden een aantal redenen om toch te geloven in de kracht van de pop als poëtische een sociaal-politieke kracht. De songs, die stuk voor stuk haarfijn zijn uitgekiend en vol emotie zitten- emotie, die echter nooit opdringerig wordt - voelen bijzonder goed aan; de behandelen de laatste grote dingen van het leven, het sterven en de liefde, het verlangen en de ontgoocheling op zulke wijze dat er de hele zomer lang niets meer fout kan lopen.

Ensemble weNEEDmoreCOMPANY Invisible Time Contact