Bij vlagen meesterlijk met Viviane de Muynck als stralend middelpunt
Hein Janssen - De Volkskrant (11 december 2017)

****

De bij vlagen meesterlijke theaterbewerking is een mengeling van livemuziek, dans, performance en volkstoneel. Imponerend middelpunt is de aanwezigheid van Viviane De Muynck als De Verteller.

Halverwege de voorstelling 'Oorlog en terpentijn' vindt een heftig scherm-gevecht plaats tussen een aantal performers. Dansers slingeren elkaar over het podium, kleren worden van stoere lichamen gerukt. Het is vechten op leven en dood en het ziet er gevaarlijk echt uit. Zo verbeeldt regisseur Jan Lauwers de gruwel van de Eerste Wereldoorlog, die in België nog steeds tot de grote nationale trauma's behoort.

In een coproductie van zijn eigen Needcompany en Toneelhuis Antwerpen heeft Lauwers Stefan Hertmans' succesroman Oorlog en terpentijn (2013) voor theater bewerkt. Een huzarenstuk, want de schitterende beschrijving van het leven van Hertmans grootvader Urbain Martien is zodanig literair dat het moeilijk is voor te stellen daarvan een voorstelling te maken. Waarom zou je ook, als dat boek zo mooi is? Welnu, omdat Lauwers de beschikking had over actrice Viviane De Muynck en omdat hij nu eenmaal beschikt over een ongebreidelde theatrale fantasie.

De voorgeschiedenis is bekend: Hertmans kreeg van zijn grootvader Urbain Martien vlak voor diens dood in 1981 een paar schriftjes vol aantekeningen over zijn leven voor, tijdens en na de Eerste Wereldoorlog. Een leven tussen oorlog (Martien was frontsoldaat) en terpentijn (hij was ook kunstschilder): een kroniek van een mensenleven vol geweld, trauma's, liefde, dood en de troost van kunst.

Deze bij vlagen meesterlijke theaterbewerking is een mengeling van livemuziek, dans, performance en volkstoneel. Met als imponerend middelpunt de aanwezigheid van Viviane De Muynck als De Verteller. Zij levert ruim twee uur lang een ongekende krachttoer: zij vertelt, leeft zich met gepaste afstand in en beeldt in woorden uit. Volkomen terecht dat de volle Antwerpse Bourlaschouwburg haar met een ovationeel applaus en bravo's beloonde.